Direktlänk till inlägg 26 oktober 2008

Upp och hoppa!

Av Johanna - 26 oktober 2008 08:54

Min son har inte anpassat sig till den nya (vinter)tiden så jag fick glatt stiga upp klockan 6 i morse.  I tidigaste laget om du frågar mig.... Gäsp


Det blåser rätt friskt ute idag,  men jag tänkte ändå försöka få med mig familjen på en morgonpromenad.  Sen måste det städas här hemma för ovanlighetens skull.  Tycker jag städar och tvättar jämt.  Men det är väl något som hör till vardagen som småbarnsförälder antar jag. :-)


Jag har tagit ut pengar på mina fonder så att jag och sambon ska kunna unna oss lite lyx.  Senaste året har alla överskottspengar bara lagts på renovering för att få klart huset och ingenting på oss själva, det har liksom inte funnits så mycket utrymme för annat då jag är mammaledig.  Så vi har gemensamt beslutat oss för att i november åka på en shoppinghelg, en heldag på IKEA i Haparanda och en heldag i Luleå.  Vad jag längtar !  För min del blir det att köpa vinterjacka och ett par skor och kläder i allmänhet.   På Ikea ska det inhandlas lite till Livias rum samt jul-saker av alla de slag :-)  Underbart!

Sen så kommer en större del av pengarna gå till restskatt.  Inte alls underbart...


Hittade ett recept på "Kryddburkens"   blogg på makaronipizza som jag måste prova någon gång.  Tror det skulle gå hem hos sonen också:


En himla enkel & rolig middagsrätt som uppskattas av framförallt den yngre skaran! Perfekt också när barnen vill hjälpa till i köket med maten! Smörja form, hälla makaroner, skiva korv och tomater! 

Det här behöver du :
4 dl makaroner (okokta)
1 dl riven ost
400 gram skivad kryddig korv eller strimlad skinka
8 dl mjölk
4 ägg
salt & peppar
2 msk pizzakrydda

Gratinering :
ca 10-12st körsbärstomater
1 dl riven ost

GÖR SÅHÄR :
Smörj en långpanna med maragrin. Slå ut de okota makaroner jämt fördelat över plåten. Strö över den rivna osten (1dl) och den strimlade skinkan, (alt. skivad kryddig korv). Vispa ihop mjölken med äggen i en bunke, salta & peppara. Slå försiktigt över långpannan. Toppa med pizzakryddan. Grädda i två steg, första omgången 15 min 220 grader. Ta sedan ut långpannan, skiva över körsbärstomaterna & den rivna osten (1dl). gratinera i ytterliggare 15 min.

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 20 januari 2009 08:48

Jo ni läser rätt!  Jag har flyttat till http://villaharmony.blogspot.com/.  Så vill ni fortsätta följa mitt bloggande så hittar ni mig i forsättningen på den adressen!...

Av Johanna - 19 januari 2009 10:00

Jag vet inte vad jag ska säga men vi har haft otur i helgen... Helena och Ante kom till oss på fredagsförmiddagen.  De hade med sig en stor påse godis till Adrian som han inte var sen att sätta i sig.  Givetvis fick vi inte i honom någon middag eller...

Av Johanna - 16 januari 2009 11:46

Idag har Adrian varit hos tandläkaren.  Han hade inga hål.  Tandläkarn tyckte han hade jättefina tänder!  Det betyder att jag gjort något rätt! Jag är ganska snål om sötsakerna.  Han får äta godis på lördagar och ibland på lite på fredagar annars är ...

Av Johanna - 14 januari 2009 17:16

Min systerson fyller 2 år nu den 29:e januari.  Det känns så trist att bara köpa leksaker och kläder varje gång. Det skulle vara kul med någonting som han kan ha kvar och roas av under lång tid.  Och efter lite letande så har jag nu hittat en perfekt...

Av Johanna - 13 januari 2009 09:54

Tisdag morgon.  Förstår inte varför jag sitter här och skriver, jag borde verkligen ta tag i städningen,  men det är inte fullt lika kul...   Adrian sa en sån kul grej igår;  "Mamma jag vill ha åveråli !" Han menade då ravioli.  Haha!  Tur att vi ha...

Ovido - Quiz & Flashcards