Alla inlägg under september 2008

Av Johanna - 30 september 2008 14:05

Här kommer lite bilder från våret hem.

Huset köpte vi i Juni-07, och renoverats grundligt sedan den dagen.

Nu är vi relativt färdiga med insidan.  Utsidan ska få sig en omgång någon gång under 2009 var tanken. Jag kommer att uppdatera bilderna allt eftersom saker och ting blir klara här hemma.


 Här ser ni köket.  Vi har nyligen lagt in ett nytt golv.  Egentligen mot min vilja eftersom jag gillade de breda golvtiljorna,  men med 2 småbarn är det ganska opraktiskt och ofräscht...

Men den dagen då barnen vuxit upp så finns ju golvet kvar där under...



Här gillar jag att sitta  och slappa...


Öppna spisen i köket. Denna värmer gott om vintern.


La coeur de la maison = Husets hjärta


Detta är då hallen:

 Entreén


Entreén sett från andra hållet


 

Denna lilla fästmanssoffa står parkerad i hallen


 

Trappen som tidigare var helt i furu har slipats, betsats, lackats och målats.

Efter en vurpa för mycket fick trappfilt sättas.  Inte lika snyggt men såå mycket mindre blåmärken det har sparat oss ;-)


Här är vardagsrummet:


 


 


Här är badrummet:





Sen slutligen  en liten glimt av lilltoan:


Fler bilder kommer,  men de övriga rummen är inte helt klara så jag uppdaterar så fort de är färdigställda.

 




Av Johanna - 30 september 2008 07:57

Brrr.  I morse då jag vaknade vid 06:30 var det 4 minusgrader utomhus.  Frosten ligger som ett vitt täcke över marken.  Det är bara att bita i det stura äpplet och inse att vintern knackar på dörren...

Ska snart gå med sonen till förskolan.  Han är där 3 dagar i veckan.  Det är så roligt att han trivs så bra där.  Men det är väl klart,  jag är ju av förklarliga skäl mycket med hans lillasyster.  jag måste typ hålla i henne konstant.  För lägger jag ned henne så är han direkt där och rycker och drar i hennes armar och ben.  Han är inne i värsta trotsen och vägrar lyssna till allt man säger. Ibland tycker jag han är riktigt elak med henne.  Tjuvnyper henne o dyl. Ni som har 3-åringar hemma,  känner ni igen detta?  Jag hoppas och önskar att det ska lugna ned sig snart.  Det är så turbulent här hemma ibland så oj,oj,oj!

Så summa kardemumma så tror jag det är bra för honom att få gå till förskolan och leka av sig lite! 


Såg Idol i går.  Tycker att det var rätt att Veronica åkte ut.  Jag tippade på hon eller Yasmina.  Bäst so far tycker jag  Lars är även om jag fullständigt avgudar  Anna Bergendahls röst men igår var det inte något vidare.  Låten passade inte henne´s röst.  Tror dessvärre att det kan bli svårt för henne att vinna Idol. Jag har svårt att se henne göra rocklåtar.  Hon har så pass speciell röst.  Men jag hoppas att hom kommer att överraska mig.

En annan skön tjej är ju Loulou Lamotte.  Grym röst och utstrålning.  Kul att hon är från Skellefteå också.

Kommer att sitta bänkad vid idol ikväll också antar jag :-) Beroendeframkallande,  Haha!


Jag kokade äppelmos i går.  Har fått en hel låda äpplen av mamma och visste inte riktigt vad jag skulle göra av allt. Så det fick bli mos  Blandade  lite vanilj i den.  Det blev väldigt gott.

Har fortfarande en massa äpplen kvar.  Vad mer än äppelkaka och äppelmos kan jag göra av dem?  Tips någon?


Ska ta en promenad med vagnen senare under dagen.  Det verkar  bli en solig dag idag,  och dom är man ju inte direkt bortskämd med!  Sen så ska jag ta och städa huset då lillan sover.  Hinner jag så ska jag  snöra ihop en veckosallad också.

Middagen idag  blir  fullkornslasange, mums!

Ha en bra dag allesammans! :-D


VECKOSALLAD


½ kg vitkål
½ kg morötter
1 röd paprika
 1-2 gula lökar


1 dl Äppelcidervinäger
1 dl olja
1 tsk salt
½ dl socker
1 ½ tsk örtkryddor


Gör så här:
Strimla grönsakerna tunt. Dressingen blandas i en gryta, kokas upp och hälls varm över salladen.
Håller, som namnet antyder, ca en vecka!

Av Johanna - 29 september 2008 14:26

Idag blir det Haitigryta till middag.  Alla i familjen tycker om det, och jag kan inte annat än hålla med :-)

Dessutom är det nyttigt,  och det är ju bra!

Här är receptet:


HAITIGRYTA

500 g benfritt griskött av t . ex . skinka eller bog
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
2 paprikor , gärna olika färger
1 liten burk ananas i juice , ca 200 g
2 msk soja
2 dl buljong , t . ex . köttbuljong av tärning
3 msk vinäger
1 msk tomatpuré
1 tsk mald ingefära
1 krm svartpeppar
1 tsk salt


Skär köttet i strimlor.
Skala löken och skär den i klyftor.
Skala vitlöken.
Skölj, kärna ur och strimla paprikan.
Låt ananasen rinna av men spara juicen.
Koka upp soja, buljong, vinäger, ananasjuice, tomatpuré och kryddor i en kastrull.
Lägg i kött, lök och pressad vitlök.
Låt alltsammans koka på svag värme under lock ca 15 minuter.
Lägg i paprikan och låt grytan koka några minuter till.
Smaksätt med salt och mer kryddor om det behövs.
Skär ananasen i bitar och lägg dem i grytan.
Servera gärna med kokt ris



 Och så här i äppeltider så måste jag bara tipsa er om denna himmelska äppelkakan som jag gjorde i helgen.  Den är verkligen något utöver det vanliga!


KRÄMIG ÄPPELKAKA


Pajdeg
150 g smör, rumsvarmt
1,75 dl strösocker
1 st ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver


Fyllning
5 st äpplen
2 tsk kanel
1 msk strösocker
2 dl crème fraiche
2 dl mandelmassa, riven
1 msk vaniljsocker
1 st äggula


Gör så här

1. Pajdeg: Rör smör och socker poröst med elvisp. Vispa ner ägget. Blanda samman vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver. Rör ner det och arbeta samman till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant (24 cm). Låt vila kallt ca 30 min. Sätt ugnen på 200°.
2. Fyllning: Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i tunna klyftor och skaka dem i en plastpåse tillsammans med kanel och socker.
3. Blanda samman övriga ingredienser till fyllningen. Lägg äppelklyftorna i botten och häll på crème fraicheblandningen. Grädda på nedersta falsen i ugnen ca 40 min. Täck med folie om den ser ut alltför mörk. Servera med glass eller vaniljvisp.  Dubbel sats till en liten långpanna.

 


Av Johanna - 29 september 2008 07:34

Oj, oj, vad min son är morgonpigg....  Sambon åkte till jobbet vid 5 i morse och en timme därpå kom min käre lille son och sa; 

- Mamma jag vill ha välling.

Och jag: -

Mhum, du ska få välling,  men inte just nu.  Kryp ned här bredvid mig  och sov en liten stund till.

Han;

-Okej mamma! 

Och så kryper han upp.  5 minuter går och jag tror att han har somnat,  men strax börjar han sjunga imse vimse spindel för mig. Jag kan inte annat än börja skratta.  Och för att han inte ska väcka lillasyster så var det bara att masa sig upp.


Så här sitter jag i vanlig ordning invirad i en skön pläd med en stooor mugg varmt kaffe och funderar vad tusan man ska hitta på med kidsen i dag.

Det verkar som stormen lagt sig,  så vi ska nog ta en promenad lite senare. Men vi väntar nog på att det blir lite varmare ute.  I skrivande stund är det 3,3 gader ute.  Brrrr!  Nu känns det inte långt bort till snön faller. 

Jag tar då sonen i sittvagnen och lillan i bärselen.  Det börjar dock bli lite tungt.  Hon väger 7,5 kilo så det brukar kännas i rygg och ben efter en promenad.


Sen så ska jag ringa till min kompis Johanna i Stockholm hon fyller 30 år idag!  Det var fest hos henne i lördags men jag kunde tyvärr inte komma.  Att ta med sig hela barnaskaran kändes väl sådär.  Sen så väntar jag gärna tills Livia är 1 år innan jag sätter mig på ett flygplan med henne.


Vi gjorde som sagt den orientaliska kycklinggrytan i går.  Det var jättegott,  kommer defenitivt att göra den igen.  Till och med sonen gillade det.  Gott, enkelt och kändes fräscht! 


 Nu ska jag gå och göra upp en brasa i kakelugnen så vi får någon värme i detta hus...

Tjing!


Av Johanna - 28 september 2008 08:42

Steg upp 07:00 i morse då min käre son väckte mig.  Sambon ville ha en sovmorgon och det kunde jag inte neka honom till, han behöver det lika väl som jag. :-)

Så här sitter jag nu  invirad i en varm pläd  och dricker mitt kaffe och tittar på Bolibompa medans vinden viner utanför fönstret.

Det är storm ute och så kallt i huset.  Dags att dra igång elementen kanske.

Gillar egentligen hösten om det får vara vackert väder.  Luften är liksom så frisk, men detta går bort.  Så vad ska man hitta på i dag?  Att gå ut känns inte som ett alternativ. 


Har ingen mat hemma så det blir att åka och handla.  Ikväll äter vi orientalisk kycklinggryta.  Det är första gången jag gör detta receptet.  Hoppas att det blir gott!


Här kommer det;


Orientalisk Kycklinggryta För 2 personer.

Gott...
Ingredienser 250 g kycklinglårfilé
½ Gul lök
½ tsk Curry
2 krm Salt
½ krm Peppar
1 ½ dl Hönsbuljong
1 msk Mango chutney
½ dl Lätt cream fraiche
1 mango


 Gör så här:

Skär kycklinglårfiléerna i mindre bitar. Bryn dem i lite matfett i en traktörpanna. Krydda med salt och peppar. Ta upp dem.

Skala och hacka löken. Fräs den mjuk och glansig i lite matfett tillsammans med curry utan att löken får färg.

Lägg tillbaka kycklingköttet i traktörpannan och tillsätt buljongen och mango chutney. Låt det eftersteka ca: 6-8 minuter.

Rör ner mini fraiche och låt allt bli genomvarmt. Strö över skalad och tärnad färsk mango. Bjud på kokt ris.




Av Johanna - 27 september 2008 11:03

Hade besök av Rebecca och Veronica i går.  Vi åt Fläskfilegryta med smördegsinpakt potatis,  äppelkaka med vaniljsås till efterrätt.  Mycket gott!

Vi drack vin och tjattrade oavbrutet från 17:00-24:30.  Så galet trevligt!

Dom är såå goa dom vännerna *ler*

Idag är jag dock lite trött.  Men det är bara att bita ihop,  för jag är själv med barnen idag, så det blir antagligen full rulle som vanligt!


Här kommer receptet på potatisen som Veronica  gjorde, rekommenderas!


Kokt potatis som är inrullad i smördeg, skurna sedan i skivor som gräddas på plåt i ugnen med ost på.
6 st potioner
Ingredienser

1 st smördegsplatta
6-8 st potatis, kokta och kalla
1 dl västerbottenost, riven
1 krm salt eller efter smak
1 krm svartpeppar ,efter smak

Gör så här

1. Koka potatis (gärna mandelpotatis) så det räcker till 6 personer. Låt de bli kalla.
2. Lägg ut en smördegsplatta (1 rulle) på smörpapper.
3. Dela potatisen i bitar och lägg ett lager (så mycket som får plats) på smördegsplattan. Lämna ca. 3 cm på varje långsida som det inte finns potatis på, detta för att sedan kunna trycka ihop kanterna.
4. Lägg ett lager med riven ost (lämna lite ost som garnering) på potatisen. Gillar du inte smakrik ost ta en mildare. Salta och peppra efter smak.
5. Rulla ihop till en rulle (typ rulltårta) och tryck ihop skarven.
6. Skär i ca. 2-3 cm tjocka skivor och lägg dem på plåten. Strö lite riven ost på skivorna.
7. Grädda i ugnen ca. 220 grader ca. 15-20 minuter, tills smördegen har fått fin färg och potatisen är varm.


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards