Direktlänk till inlägg 17 december 2008

7 dagar kvar till jul.

Av Johanna - 17 december 2008 19:21

Jag känner att jag varit riktigt dålig på att skriva här senaste dagarna.  Det har varit så mycket annat som jag pysslat med under kvällarna.  Bla var Livia sjuk i feber mellan torsdag och söndag.  Riktigt hög feber hade hon,  som högst 40,5.  Stackars liten...  Jag tror det var den så kallade 3-dagars-febern. 

Sen så har det bakats Rom och saffranssnurror, som blev riktigt smaskiga!


Idag var jag på julbord/lunch på jobbet.  Gott! Dock tyckte inte Livia det var så kul.  Lite för stojjig för hennes smak tror jag,  hon verkade bara vilja sova.  Så det blev tidernas minsta jultallrik för min del....  Snyft.  Rackarns unge!  Efter jul-lunchen drog jag ut på stan för att köpa den sista julklappen till sambon.  Det blev ett par Peltor-kåpor med  inbyggd AM/FM-Stereo och mp3.  Så nu är jag klar med julklapps-inköpen. 

Obeskrivligt skönt!

I afton har jag gjort  jul-köttbullar  och storstädat huset.

 Micke har varit i väg och hämtade mina margarinlådor som jag köpt på blocket av en rar gammal dam.  Superfina tycker jag, och perfekt tidskriftsamlare!

 





Här kommer recepten:


Julköttbullar

2   lökar
2 msk matfett
1 dl grädde
1 dl mjölk

1 dl ströbröd
1 kg blandfärs
2 tsk salt
2 ägg
2 krm kryggpeppar
1 1/2 tsk socker

1 1/2 msk dijonsenap
2 msk hackad persilja

3-4 msk matfett till stekning

peppar


Julköttbullar

Gör så här
1. Skala och skär löken i små bitar. Stek den mjuk i matfettet. Låt löken kallna.
2. Blanda grädde, mjölk och ströbröd i en bunke. Låt det svälla ca 10 minuter.
3. Blanda färsen med salt. Rör ner äggen, dijonsenap och persiljan. Krydda med svartpeppar, kryddpeppar och socker.
4. Blanda löken med ströbrödblandningen. Rör ner den i färsen.
5. Rulla färsen till köttbullar som läggs på en vattensköljd skärbräda eller lägg färsen i en spritspåse och tryck ut "bullar" direkt i stekpannan.
6. Stek köttbullarna i omgångar i matfettet i en stekpanna ca 8 minuter eller tills de är genomstekta.




LEILA`S saffrans & romsnurror

18 STORA bullar


Ingredienser 5 dl mjölk
4 påsar (2 g) saffran
50 g jäst
1/2 tsk salt
2 dl strösocker
250 g kesella 10 %
100 g mjukt smör
16-17 dl vetemjöl special

Fyllning:
300 g mandelmassa
200 g mjukt smör
1 dl råsocker
1 msk malen kanel
2 msk romessens

Pensling:
1 ägg
1 msk mjölk
råsocker och mandelsplitter till garnering
2 muffinsplåtar  Gör så här

1. Värm mjölk och saffran till max 37 grader. Lös upp jästen i degvätskan.

2. Tillsätt salt, strösocker och kesella.

3. Tillsätt mjukt smör och vetemjöl lite i taget. Knåda degen väl.

4. Låt jäsa till dubbel storlek i bunken under duk, i cirka 45 minuter.

5. Sätt ugnen på 200 grader.

6. Riv mandelmassan. Vispa mandelmassa, smör, råsocker och rom till en slät massa.

7. Knåda degen lätt på mjölat bakbord och dela den i två lika stora delar.

8. Kavla ut varje degbit till en rektangel, 45 x 20 cm, cirka 1 cm tjock.

9. Bred fyllningen över degen och rulla ihop till en tajt rulle från långsida till långsida.

10. Skiva varje rulle i 9 bitar, cirka 5 cm breda. (jag gjorde lite mindre bullar, kanske 3 cm breda)

11. Lägg bitarna i stora pappersformar i en muffinsplåt eller på en bakplåt.

12. Jäs under bakduk i cirka 30 minuter.

13. Vispa upp ägg och mjölk till penslingen. Pensla bullarna, strö över mandelsplitter och råsocker och grädda i 13-15 minuter.

 


Ha det gott!/ Johanna


 
 
Jessica

Jessica

21 december 2008 10:21

Hej! Fin blogg du har! Det är alltid roligt att läsa vad vänner har för sig i vardagen! Ha en riktigt god jul och ett gott nytt år! Kanske vi ses? Kram! Jessica och Leo

http://leossida.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 20 januari 2009 08:48

Jo ni läser rätt!  Jag har flyttat till http://villaharmony.blogspot.com/.  Så vill ni fortsätta följa mitt bloggande så hittar ni mig i forsättningen på den adressen!...

Av Johanna - 19 januari 2009 10:00

Jag vet inte vad jag ska säga men vi har haft otur i helgen... Helena och Ante kom till oss på fredagsförmiddagen.  De hade med sig en stor påse godis till Adrian som han inte var sen att sätta i sig.  Givetvis fick vi inte i honom någon middag eller...

Av Johanna - 16 januari 2009 11:46

Idag har Adrian varit hos tandläkaren.  Han hade inga hål.  Tandläkarn tyckte han hade jättefina tänder!  Det betyder att jag gjort något rätt! Jag är ganska snål om sötsakerna.  Han får äta godis på lördagar och ibland på lite på fredagar annars är ...

Av Johanna - 14 januari 2009 17:16

Min systerson fyller 2 år nu den 29:e januari.  Det känns så trist att bara köpa leksaker och kläder varje gång. Det skulle vara kul med någonting som han kan ha kvar och roas av under lång tid.  Och efter lite letande så har jag nu hittat en perfekt...

Av Johanna - 13 januari 2009 09:54

Tisdag morgon.  Förstår inte varför jag sitter här och skriver, jag borde verkligen ta tag i städningen,  men det är inte fullt lika kul...   Adrian sa en sån kul grej igår;  "Mamma jag vill ha åveråli !" Han menade då ravioli.  Haha!  Tur att vi ha...

Ovido - Quiz & Flashcards