Direktlänk till inlägg 1 januari 2009

Första dagen på det nya året

Av Johanna - 1 januari 2009 11:57

Idag är det första dagen på året 2009.  Första gången jag skriver det. Känns alltid lite märkligt...

Igår hade vi en väldigt mysig och trevlig nyårsafton,  trots att jag var krasslig.  Jag sov en stund då sambon kom hem och efter det så kännde jag mig betydligt frächare.

Vi lagade mat ihop; Färsk pasta med krämig laxsås.  Och efter att vi lagt Livia att sova kl 7 så satte vi oss till bords och spisade.  Väldigt gott!  Normalt så äter vi alltid kött i någon form till nyårs men vi bestämde oss att göra något helt annorlunda än förut och nej, jag saknade inte köttet...  Jag är ingen köttfantast egentligen.  Skulle faktiskt kunna leva utan det om jag bara fick äta kyckling och fisk i stället!

Till efterrätt blev det vaniljgräddglass med nougatsås och crunches, självklart dekorerad med tomtebloss!

Inga nyårslöften avlades detta år.  Det har jag slutat med.  Det går åt skogen i alla fall .  Man har som lärt sig det vid det här laget.Haha

Vi gick och lade oss väldigt tidigt.  22:15 rättare sagt.  Micke skulle upp 05:00 på morgonen och jobbar dubbelt idag.  Från 05:00 till 22:15...

Ka-thing!! :-D  Tråkigt nu men trevligt sen!


 Vi har bestämt oss för att göra om lite i köket.  Eller dra över lite ny färg på väggarna.  Det är en underbar turkos färg "Rigmor" som vi bestämt oss för.  Jag hoppas att vi kan börja med detta nästa vecka.   Just nu håller vi för fullt på med att renovera kökssoffan.  Skrapa färg är så trist, så det överlät jag till sambon...


Sen har jag mitt roliga kvar att MÅLA!  Det ska bli spännande.  Jag ska försöka göra den lite shabby.  Resultatet kommer att läggas upp så fort det är klart.


Här kommer receptet på laxpastan:


Färsk pasta med krämig laxsås  4 port


Ingredienser

Färsk pasta
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk smör
200 g krossade tomater
3 dl vispgrädde
1 fiskbuljongtärning
250 g rökt lax (kallrökt)

dill eller persilja
riven ost (västerbotten)
citronpeppar



Koka pastan enligt anvisningarna på paketet.

Skala och hacka löken, fräs den mjuk i smör, utan att den tar färg. Tillsätt krossade tomater och pressad vitlök, låt såsen koka livligt ett par minuter utan lock. Tillsätt sen grädde och buljongtärningen. Låt såsen koka ihop sig och bli krämig i ett par minuter. (ca 10 min)

Skär laxen i strimlor och rör ner i såsen. Nu är såsen klar.
Servera tillsammans med pastan.

Garnera gärna med dill (eller persilja), riven ost och citronpeppar. Samt en god sallad.



Ha en underbar dag!

Tjing, tjing!

/ Johanna




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 20 januari 2009 08:48

Jo ni läser rätt!  Jag har flyttat till http://villaharmony.blogspot.com/.  Så vill ni fortsätta följa mitt bloggande så hittar ni mig i forsättningen på den adressen!...

Av Johanna - 19 januari 2009 10:00

Jag vet inte vad jag ska säga men vi har haft otur i helgen... Helena och Ante kom till oss på fredagsförmiddagen.  De hade med sig en stor påse godis till Adrian som han inte var sen att sätta i sig.  Givetvis fick vi inte i honom någon middag eller...

Av Johanna - 16 januari 2009 11:46

Idag har Adrian varit hos tandläkaren.  Han hade inga hål.  Tandläkarn tyckte han hade jättefina tänder!  Det betyder att jag gjort något rätt! Jag är ganska snål om sötsakerna.  Han får äta godis på lördagar och ibland på lite på fredagar annars är ...

Av Johanna - 14 januari 2009 17:16

Min systerson fyller 2 år nu den 29:e januari.  Det känns så trist att bara köpa leksaker och kläder varje gång. Det skulle vara kul med någonting som han kan ha kvar och roas av under lång tid.  Och efter lite letande så har jag nu hittat en perfekt...

Av Johanna - 13 januari 2009 09:54

Tisdag morgon.  Förstår inte varför jag sitter här och skriver, jag borde verkligen ta tag i städningen,  men det är inte fullt lika kul...   Adrian sa en sån kul grej igår;  "Mamma jag vill ha åveråli !" Han menade då ravioli.  Haha!  Tur att vi ha...

Ovido - Quiz & Flashcards