Alla inlägg den 7 oktober 2008

Av Johanna - 7 oktober 2008 17:55

Känner att jag hunnit med mycket idag,  det är inte ofta den känslan infinner sig... Jag har hunnit vara ute på en timmes barnvagnspromenad, staplat ved med sambon, krattat och höststädat på gården och varit in till stan och köpt den sista presenten till sonen.  Det blev ett motorsågs-set. Det tror jag han kommer att tycka om.

Sen så har jag bakat Blåbärsmuffins med crumble från Leilas nya bakbok. Himmel och pannkaka så goda dom blev.  Jag kan knappt  tro att jag gjort dem själv! Luftiga, saftiga fina muffins som smakar som på det bästa bageri! Detta ska jag göra igen, men då ska jag inte fylla formarna lika mycket som jag gjorde denna gång, några pöste över. Receptet kan du hitta här. Det är samma recept men jag har ca 5 dl blåbär i mina istället för äppelfyllningen. Riktigt lyckat resultat. Härligt med crumblen på, som gjorde  muffinsarna lite krispiga, lite som muffins och smulpaj på samma gång! :-)



Det har varit riktigt skönt väder ute i dag  dock lite blåsigt.

Ikväll då barnen knoppat ska jag baka tårta.  Det blir en klassisk gräddtårta med fyllning av hallonpure, hallonmousse och bananpuré. 


Idag när jag hämtade sonen på förskolan så hade han  fått sig en blåtira.   Det är skolfotografering i morgon....  Han har aldrig under sina 3 år haft en blåtira men så dagen innan  så passar han på.  Ja, vad säger man? :-)

När jag hämtade honom kom han så stolt fram till mig och sa;

-Titta mamma vad jag fått! (och pekade på rivmårket och blåtiran)

Och jag:

-Aj, aj! Gör det ont?

Han:

Mmm..

Jag frågar:

Hur fick du det?

Han :

Ja lamla i sandlådan

Jag:

Ska vi åka hem och sätta ett fint plåster?

Han:

Jaaaaaa!!  (Ropar till sin fröken att han ska hem och få ett plåster och ger fröken en slängpuss och ett HEJ DÅ, vi ses i månn!)


Jag frågade på förskolan om han varit mycket ledsen.  Dom sa att det hade gått över fort.  Han hade börjat gråta just efter fallet men snart lugnat sig.  Det var när han kommit in och sett sig själv i spegeln som han tydligen hade blivit jätteförskräckt och börjat gråta.  Lill-stackarn!


Jag var ju på föräldramöte i går.  Det var  mycket trevligt.  Vi fikade och surrade mest kändes det som.  Fröknarna informerade lite om läroplanen och dyl.  Dom frågade också oss föräldrar om vi tyckte det var okej att dom gick med barnen över hängbron då de skulle över till skogsområdet.  Ingen annan förälder sa något inte heller jag,  men jag känner att jag kanske borde  ha sagt något,  för inte känner jag mig helt bekväm med att små barn ska gå över den bron.  Jag går inte över den själv en gång,  den känns ranglig och osäker.  Så sent som i somras stod en skylt på bron "övergång sker på egen risk"  En av föräldrarna sa dock att hon var med i byaföreningen och skulle lägga upp ett förslag att göra bron mer barnsäker.  Så det är ju bara att hoppas att det görs innan det händer något.


Vet inte om jag kommer att kunna skriva i bloggen på ett par dagar,  datorn har strulat som tusan dom senaste dagarna,  bilden bara fladdrar och blir väldigt mörk,  ibland helt svart.  Någon datakunnig som vet vad detta kan bero på?


Nu ska jag gå och slå in lite presenter!


TJING! :-D




Ovido - Quiz & Flashcards