Alla inlägg under november 2008

Av Johanna - 3 november 2008 08:46

Har ni sett årets glögg från BLOSSA,  blåbärsglögg. Blossa 08 har "en frisk smak av blåbär med en ton av kryddnejlika"

Jag tycker det låter fantastiskt gott! Jag kommer definitivt att köpa någon flaska och bjuda vänner och bekanta på glögg tillsammans med pepparkakor och grönmögelost längre fram... Mysigt! 

Den ska finnas på systembolaget fr.o.m idag. (3:e Nov)


Min favorit genom åren har hittills varit BLOSSA´S Hjortronglögg -05.  Det var enligt mig en riktig fullträff!  Hoppas nu på att årets glögg ska vara lika förföriskt god.

Av Johanna - 3 november 2008 07:50

Jaha, då var det måndag igen.  Enligt prognosen på www.yr.no

så skulle vi få snö i dag,  men till min besvikelse ser det ut att bli sol här i dag i stället  ;-)  Sonen har nu tillfrisknat  men dock misstänker jag att han fått höstblåsor.  Tungan är liksom lite rödfläckig och han har under en tid haft liksom knottror på låren

 http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=27868

Någon som har haft barn med höstblåsor?  Jag har aldrig hört talas om det innan.  Utan jag gogglade mig helt enkelt fram och fann detta och tyckte det stämmde in så bra.  I morgon har vi BOEL-test på Livia här hemma så då ska jag fråga sköterskan om hon vet vad det kan vara.


Idag längtar jag hysteriskt mycket till den 18:e november.  Jag har klipp och slingtid inbokad då,  och aldrig förut har det kännts så  efterlängtat.  Jag ser verkligen ut som ett skatbo i håret på allvar.  Riktigt deprimerande.  Utväxt med bäst före datum för flera månader sedan och hårtoppar som defenitivt sett bättre dagar...  Varför har jag låtit det gå så här långt, hrmpf...


Igår såg vi  "Starsky and Hutch" .  Jag har sett den tidigare men hunnit glömma bort hur galet kul den är.  Jag skrattade så jag grät och fick ont i magen!   Se ett smakprov ur den här:   http://www.youtube.com/watch?v=Ra70O9nps6E    

Vi var även ute på en riktigt härlig långpromenad igår morse.  Halkigt men  väldigt skönt ändå.


5 saker i min frys:
Blåbär, kycklingfileér, laxfileér, fryst dill och köttfärs




5 saker jag inte kan vara utan:
Mina barn, sambon, familjen, vännerna och huset


5 saker i min väska:
Nycklar, försvarets hudsalva, mobil, plånbok, penna


5 saker i badrumsskåpet:
Hudkräm, parfymer, deo, tandborste, ansiktsvatten

5 saker jag gillar att göra:

Laga mat, baka, fotografera, resa, inreda


5 saker jag skulle vilja göra:

Gå frisörutbildning,  resa till Australien, resa till karibiska övärlden, vinna en massa pengar, bygga en rejäl veranda......



5 saker jag gör på morgonen:

Klär på mig, Välling till barnen, Brygger kaffe, Dricker ett stort glas vatten,  Går och hämtar morgontidningen


Ha en bra dag!

Tjing!



Av Johanna - 2 november 2008 08:18

God morgon! Igår kväll innan jag gick och lade mig var det -11,5 grader ute.  Fy 17.  Det är inte kul när det blir sååå kallt.    


Adrian verkar vara piggare i dag,  han har i alla fall ingen feber att tala om,  37,4.  Så idag blir det nog betydligt mycket mera action än i går :-) .


Sambon ska jag placera i Livias rum för spackling.  Han satte upp de sista gipsskivorna i går.  Så då borde jag kunna börja måla i veckan.  Det är hög tid att få det där rummet klart nu.


Ha en bra dag!!

Av Johanna - 1 november 2008 17:46

Vi skulle ju gå ut och leka idag,  men då jag skulle klä på sonen så känner jag att han är jättevarm.  Provar då tempen på honom och då har han 38,6 så det blev att stanna inne.  Han har sovit nästan hela dagen.  Han verkar helt knäckt.  Nu senast då jag provade så låg febern på 39,3. Så han går på Alvedon.  Jag har knappt fått i han något att äta.  Lite fil med sylt utan flingor gick bra.  Nyss bakade jag chokladbollar och det gick ned,  det ska mycket till innan han tackar nej till sådant gott...

Receptet är följande:

Chokladbollar

100 g smör
 1 dl socker
1 msk vaniljsocker
 4 dl havregryn
 2 msk kokt kaffe
 2 msk kakaopulver

Gör såhär:
Börja med att mixa havregrynen med en köksmixer.  Dom blir så mycket saftigare då.
Alla ingredienser blandas väl, och degen rullas till bollar som rullas i pärlsocker. De ställs på kallt ställe för att stelna. Kakorna serveras kalla!


Av Johanna - 1 november 2008 09:37

Steg upp för en timme sedan.  Dottern ligger och dricker välling och Adrian sitter här och äter sin frukost (den 2:a denna morgon tydligen).  Sambon gav mig sovmorgon både igår och i dag.  Så snällt av han!  Jag har sovit som en gud!

Idag är det riktigt kallt ute.  7 minus.  Brrr!  Det är strålande sol ute, så vi ska gå ut med barnen så fort de ätit. 

 Igår hade vi en riktig mysafton här hemma.  Vi lagade middag ihop,  tände vartenda värmeljus i hela huset och   hade det bara gott!


Till middag gjorde vi Helstekt fläskfile med bacon och örter,  med pressad potatis till.  Sååå försvinnande gott!

 
Ingredienser:

Fläskfile
Paprikapulver
Örtsalt
Fryst eller färsk persilja
Provencaliska örter, frysta
Bacon

Sås:
3 dl grädde
1 grönsaksbuljongtärning
Ca 2 msk ljus senap, smaka av  (jag tog 1 msk dijon och 1 msk vanlig senap)
1 dl creme fraiche
Steksky, ganska mycket


Gör så här:

Rensa filen från senor.
Krydda med paprikapulver och örtsalt runt hela filen, klappa in rikligt med persiljan och provencaliska örterna. Vira in filen i bacon. Lägg filen i en ungsfast form med folie i botten.
Stek i 200 grader på den nedersta falsen ca 35 min. Ta stekskyn till såsen och låt sedan köttet vila under folie 10 min.


Senapssås:
Koka ihop grädde ,buljong, senap och steksky i 5-10 min, blanda i cream fraiche och låt det koka upp.
Skär köttet i skivor.
Serveras med klyftpotatis, pressad potatis eller ris och en fräsch sallad.


Till detta drack vi ett gott rött ekologiskt vin; Zeta Merlot - Cabernet Sauvignon.  (62 kronor)


Nu ska jag ut med barnen en stund i det vackra vädret!

Tjingeling!

  
Ovido - Quiz & Flashcards