Alla inlägg under november 2008

Av Johanna - 11 november 2008 09:43

Igår var en sådan där grå och trist dag som man bara vill stryka ur almenackan. Men den lyckades bli väldigt trevlig i alla fall!  Vi började på morgonen med att  gå ut på en morgonpromenad.  Skönt och uppiggande!  Därefter hem och äta lunch och därefter åkte vi till Adam och barnen och hälsade på.  Sedan bar det i väg till Bureå och hämta syrrans dator som en arbetskompis till  Micke fixat.  Sen åkte vi till syrran.  Men vi stannade inte.  Hennes småttingarna var sjuka, så jag ville inte riskera att Adrian och Livia skulle bli smittade. Sen åkte vi på onoff och inhandlade Wii Fit och därefter på Maxi och handla mat.  Vi var hemma vid 18:30 så det blev en sen middag.  Risgrynsgröt och skinkmacka.

 Sen var det dags att natta barnen och se på hockey.  Ja ,inte jag då men sambon.  Då den var över slet vi upp Wii Fitet och provade det.  Jädrans vad skoj det var,  och faktiskt ganska jobbigt! Haha!  Hädanefter kommer det bli ett rent nöje att träna!


Idag så har det inte hunnit hända så mycket.  Jag har varit med sonen på förskolan och tvättat och städat lite.  Så småningom ska jag väl gå ett varv runt byn med Livia så hon får sova.

I afton blir det köttfärsbiffar och potatis till middag.  Tänkte göra en stor sats och frysa in.


Köttfärsbiffar med västerbottensost och morot

Muffins 4 portioner

Du behöver:
  • 2 morötter
  • 1 finhackadgul lök
  • 1 ägg
  • 2 dl riven västerbottensost
  • 400-500 g köttfärs
  • 0,75 tsk salt
  • 2 krm malen peppar
  •  1 msk basilika, 1,5 tskdijonsenap
  • 1-2 msk olja
Gör så här:

Skala och finriv morötterna på rivjärn eller i matberedare.Finhacka löken.

Blanda de rivna morötterna med köttfärsen, osten, löken, ägg, salt, peppar dijonsenap och basilika. Tillsätt olja så att smeten blir kladdig så att du sedan kan forma smeten till biffar.

Stek biffarna på lite mindre än medelvärme (så att de inte blir brända) ca 5 min på varje sida tills att de blir genomstekta.


Servera med kokt potatis eller pasta, och om du vill ha någon sås till så kan man blanda crème fraiche eller gräddfil med någon krydda man gillar t.ex något av följande: chilipulver, sambal oelek, chilisås, paprika, rödlök, och lite salt. Eller varför inte servera med tzatziki.




Av Johanna - 10 november 2008 11:08

Nu ska jag berätta om gårdagens händelser.  Micke jobbade eftermiddag så jag var alltså själv hemma med barnen.  Vid 17:30 satt vi på  soffan i vardagsrummet och lekte.  Adrian låtsades att soffan var en bil  som han körde och jag och Livia var passagerare.  Han hoppade och studsade i bilen (soffan)  för att demostrera hur fort han körde.   Plötsligt studsar han ur soffan och givetvis in i  vardagsrummsbordets kant med bakhuvudet,  aj, aj, aj!  Han blir givetvis skräckslagen då han ser allt blod,  och jag också för den delen...  Jag skyndar mig att ringa sambon och säga att han måste komma hem från jobbet omgående och skjutsa oss till akuten  eftersom vår andra bil är obesiktad och dessutom utan bilbarnstolar.  Därefter fram med bandage och lägga om såret.  Adrian lugnar sig så fort jag tvättat bort allt blod. 

Så kommer sambon hem efter en halvtimme och vi åker upp till akuten.  Givetvis massor med folk där,  men det gick faktiskt fortare än förväntat.  Vi fick träffa en läkare efter ca 1 timme.  Och dom slapp sy utan "limmade i stället ihop såret.  Adrian var jätteduktig och tyckte doktorn var jättesnäll.

Slutet gott allting gott! 


Nu är vi på jakt efter ett nytt bord.  Ett bord med runda kanter...  :-)


Tjing!


Av Johanna - 8 november 2008 11:21

Regn och rusk utanför fönstret i dag.  Som upplagt för att fortsätta måla Livias rum antar jag...  Måste ta mig till stan och handla mer färg bara.  Den tog slut.  Det fattas minst 2 liter.  Men jag måste hur som helst köpa lite till middagen i kväll.  Det ska lagas Ädelostgratinerad fläskfilé.  Eftersom Micke jobbar vändskift i morgon så blir det lite firande för honom i kväll i stället.

Visserligen ska han ut och jobba natt, men en god middag måste han ju få i alla fall :-).  Planen är också att vi ska åka och hälsa på min syster under dagen.  Adrian vill så gärna leka med Ingemar (kusinen):-)


Tittade på idol igår.  Vad 17 skulle Lars åka ut för.  Han är ju så bra! :-[ Det föll antagligen på att han stod så stilla.  Det passade sig inte riktigt till låtvalet, tyvärr... Attans också!!

Här är ett av hans bästa framträdande enligt mig:

http://www.youtube.com/watch?v=qALOyDHRNi4

Jag älskar den låten och jag tyckte han gjorde den väldigt bra, nästan bättre än orginalet med James Blunt.  Den låten är väldigt känslomässigt laddad för mig.  Jag lyssnade nämligen på den natten den 8 okt 2005, då Adrian föddes... :-)  Så  jag får alltid  flashbacks då jag hör den.


Nu ska jag gå och laga lite lunch.

Tjing!



Ädelostgratinerad fläskfilé För 4 personer.


Ingredienser:

500-600 gram Fläskfilé
4 msk Smör el. margarin
300 gram Färska champinjoner
100 gram Ädelost
2 dl matlagningsrädde eller vispgrädde 2 dl Creme Fraisch
1 dl Hackad Persilja
2 tsk Kinesisk soja


Bryn fläskfilén i stekpannan runt om tills den fått färg, den behöver inte vara genomstekt.
Skär köttet i skivor och lägg i en smord ugnssäker form, salta och peppra.
Skär svampen i skivor, fräs den i stekpannan 5 minuter.
Lägg svampen över köttet, smula över ädelosten.
Blanda grädde, creme fraisch, persilja och soja i en skål, rör ihop.
Häll blandningen över köttet,svampen och osten.
Gratinera i mitten av ugnen, 200 grader, i ca 15-20 minuter.
Till detta kan man välja ris eller pressad potatis och sallad.



Av Johanna - 6 november 2008 22:36

Idag har jag irrat runt på stan efter lite barnkläder.  Jag hittade både det ena och det andra.  Bland annat köpte jag långkalsonger och småfillingar till sonen.  Inte så jättekul men ack så nödvändigt.  Till den yngsta i familjen hittade jag dock massor av söta kläder.  Här är ett axplock av inköpen:

Jättesöta röda  Hello Kitty-strumpbyxor


Bruna sköna velour-byxor att mysa i under vintern.


Dessa små tossor kunde jag inte låta stanna kvar i butiken.  Jag föll pladask!


Underbar tröja med text i guld "Sweet as a cupcake"  Passade dottern tyckte jag! :-)

Samtliga kläder är från H&M


Tänkte jag skulle lägga in en bild på gubbens inhandling i dag.  Jag antar att det är once in a lifetime vi kommer att handla så mycket på en och samma gång...  Haha!!!

Det är ju inte klokt vad mycket man fick för 550 kr!  Men då var det ju 90% på allt så egentligen skulle det ha kostat oss runt 6000 någonstans :-)


Nu ska jag sova så gott!

Love  & Peace

/ Johanna





Av Johanna - 6 november 2008 10:44

Ja, igår kom äntligen färgerna upp i Livias rum.  Det blir en mjukt grön fondvägg och övriga väggar i gräddvitt.  Jag tror ng att det blir väldigt fint då allt kommer på plats.  Jag hade även beställt lite fjärilar från Panduro, att sätta upp på väggarna. MEN sambon var på soptippen i går med lite skräp och givetvis kastar han lådan med fjärilar som jag hade i bagaget på bilen.   Ja, vad säger man...   PAJAS!


Vi ska in till stan idag och veckohandla, sedan kommer Adam med barnen och hälsar på.  Adrian har längtat efter Love så han är  jätteglad just nu!


Micke har just varit och rånat den lokala konsumbutilken...  Det var 90 % på  samtliga varor i dag.  Han hade köpt en jäkla  massa barnmat, kryddor, rakhyvlar, schampoo, tvättmedel,  mjöler och gryner.  Jag har inte plats i skafferiet och kylen för allt.  Det var det största matberg jag någonsin skådat...


Nu ska jag gå och värma lunch!

Tjing!

Av Johanna - 5 november 2008 17:15

Barack Obama  har valts till Amerikas förenta staters 44:e president.

Jag kan bara säga att jag tycker att det är skönt att det är över nu och säga Stort Grattis till USA!  Någon tvekan om att det är rätt man som vann valet är det väl ingen tvekan om.  Hoppas bara att han hinner ändra på allt han vill under 4 år...


Idag har det varit Livia´s tur (eller otur) att vara sjuk.   Har nyss gett henne lite alvedon så nu är hon något piggare.  Hon har sovit halva dagen i dag. Senast jag provade tempen på henne låg den på 39 grader. 

Vi köpte en  örontermometer i fjol och den är verkligen suverän.  På någon enstaka sekund har man resultatet. 

Öromtermometer från Braun "thermoscan"


Den lokala konsumbutiken stänger på fredag så dom har haft utförsäljning under veckan.  Det var 70 % i dag på samtliga varor.  Jag nästan skämdes då jag betalade.   Tråkigt att den ska stängas.  Det har varit så skönt att ha en butik i närheten,  i synnerhet på sommaren då man vill kunna gå och köpa sig en glass eller dricka eller bara en veckotidning,  men även då man bara inte orkar ta bilen för att åka och handla.  Jag pratade dock med en tjej i byn och hon hade hört att någon ev skulle köpa butiken och driva den vidare i någon form.  Hoppas på det! :-)

Ikväll ska jag börja med att måla väggarna i Livia´s rum.  Det finns ett visst hopp om att det rummet kommer att vara klart efter helgen!  Wohoo! :-D


Nu ska jag kura upp mig i soffan och kolla på bollibompa med barnen!

Peace & Love!

/Johanna

Av Johanna - 4 november 2008 10:19

Oj vad less jag blir.  Har inte fått föräldrapeningen ännu.  Ringde dit nyss och deras svar var

-Oj då, det ser inte ut som någon utbetalning är på gång här, det är ingen som har tittat på detta...

Jag lätt upprörd; 

-Nähä du,  men det börjar vara lite brådis med dem.  Det finns inget DU kan göra för att snabba på utbetalningen?

Hon: -Suck,  tjaaaa (lång tystnad)  få se då  (lång tystnad)

Jo, men det tar  kanske 3 bankdagar för dig att få pengarna...

Jag; - Det är okej, tack...

Whats the problem?  Ska man måsta ringa och påminna dem om att man vill ha pengarna i tid,  jag blir så irriterad!


Det har gjorts BOEL-test på Livia i dag,  She pass the test :-)

Måste ta mig till vårdcentralen och väga/mäta henne snart.  Det är så spännande att se utvecklingen.  Och med tanke på mängden mat hon äter så borde hon ha ökat en hel del sedan sist.

Satt och kollade på kort i går då Adrian var jämnårig med Livia,  och då gick han.  Iofs så började han gå redan runt 6 månader.  Livia krälar hittills bara.

Det tar den tid det tar.  Jag ska inte stressa på henne. Lite skönt är det också.  Slippa oroa sig för att Adrian ska springa omkull henne o likn...


Idag var det helt galet halt ute.  Fick mig inte upp med barnvagnen på utfarten, och det ska sägas att det är inte någon brant backe,  utan en liiiten sluttning.  Lite spännande var det allt.  Adrian stod bara och skrattade åt mig, den lille illbattingen ;-)  Efter några minuters kämpande tog jag mig dock upp...


Till middag i dag ska jag göra en köttfärsgryta med linser.  Gott och bra!

Ha en bra dag!  Det sägs att ett gott skratt förlänger livet:

http://www.expressen.se/noje/1.1354956/jag-har-lite-gron-kryptonit-har-i-fi-an

http://www.expressen.se/noje/1.1354913/fisen-i-tv-var-riggad

Tjing!

Av Johanna - 3 november 2008 11:51

Jag har bestämt mig - jag ska sluta oroa mig och älta gamla grejer!

Det som sker det sker och vad som händer det händer.

Jag ska hädanefter eftersträva att leva i nuet och inte tänka på morgondagen. Det är verkligen något jag påminner mig själv varje dag, att inte tänka framåt eller bakåt i tiden. Tiden och livet tickar ju bara iväg om man hela tiden ska tänka på vad man ska göra senare - tänk istället på hur vackert vädret är just nu, hur maten du äter just nu smakar, hur fantastiska dina barn  är just nu osv.

Jag vet inte hur ofta folk säger "Man lever bara en gång" men ärligt talat - ska man då slösa bort tiden genom att tänka på hur man gjorde bort sig och sa fel saker den där gången för 100 år sedan. Man kan ju ändå inte göra något åt saken nu, oavsett hur mycket man ältar! NJUT av varje sekund i ditt liv i stället, strunta i att må dåligt över saker som hänt eller möjligtvis skulle kunna hända. Ta tag i det när det väl händer istället! Eftersom man bara lever en gång så måste man ju se till att det blir en sjuhelvetes grym gång!

Tiden går så ta vara på den.

Se det positiva i allt och älska dig själv och ditt liv!

 


Love and Peace!

/Johanna

Ovido - Quiz & Flashcards