Direktlänk till inlägg 4 december 2008

Pysslarkväll

Av Johanna - 4 december 2008 21:21

Idag har jag, Adrian och Livia varit och hälsat på min syster och hennes kidzisar. Micke jobbade eftermiddag och jag kände att jag inte orkade vara bara hemma i dag, så vad passade då inte bättre än att åka till henne! Alltid trevligt! Jag är så fachinerad att dom lyckas pussla ihop vardagen med alla barn.  Men dom är väldigt noga med rutiner och bestämda tider.  Det är nog ett måste för att få allt att flyta på! 

Sen så har dom ju mycket hjälp av äldsta sonen Nickolas som snart blir 15 år.  Han kan ju faktiskt hjälpa till med det mesta, med allt från matning till blöjbyten. 


Ikväll har jag pysslat på med lite julklappar och lite matförberedelser inför helgen, samt bakat hällakakor.    Här nedan kommer samtliga recept.

Jag har bla gjort polkabräck.   Sött, gott och relativt enkelt:

Polkabräck
Använd Odense vita choklad, den är överlägset godast.

Ingredienser;

30-40 g polkagrisar
300 g smält vit choklad (Odense)
4 tsk rivet citronskal
4 msk kokosflingor


Gör så här Mortla polkagrisarna till ett fint pulver. Smält chokladen och blanda ner polkagrispulvret och det rivna citronskalet. Bred ut smeten så tunnt som möjligt på ett bakplåtspapper med en stekspade. Strö över kokosen, ställ in i frysen och låt stelna. Bryt i bitar.  




Till imorgon så har jag börjat förbereda en köttfärspaj som barnvakterna (svärfar och Anki) ska få mumsa på medans vi åker bort på middag: 



Köttfärspaj

4 personer


Lättare pajdeg
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl grahamsmjöl
125 g smör
2 msk vatten


Till fyllning:
300 g nötfärs
1 gul lök
4 msk tomatpuré
1 tsk timjan
1 tsk rosmarin
1/2 dl rödvin
2 vitlöksklyftor
salt och svartpeppar
rapsolja
1 liten purjolök
1 morot
2 dl grädde
4 ägg
2 dl riven ost
1 msk konc. kycklingfond

Hacka samman mjöl och smör i matberedare. Avsluta med vatten. Lägg degen kallt en stund.
Hacka den gula löken. Bryn köttfärsen i stekpanna till dess den blir grynig. Tillsätt lök, tomatpuré, rödvin, vitlök och kryddor. Låt allt sjuda samman.
Strimla purjolök och morot. Fräs strimlorna med olivolja i kastrull. Vispa samman ägg, grädde och riven ost. Tillsätt kycklingfond.
Kavla ut och klä en pajform. Förgrädda skalet några minuter i 225 graders värme i ugnen. Lägg grönsaksstrimlorna i botten på pajskalet. Avsluta med köttfärs och äggblandning. Grädda pajen 35 minuter i 200 graders ugn.




Hällakakorna måste jag bara slå ett slag för er att prova,  det var verkligen oslagbart gott med ost på!!!

Här kommer receptet;


Hällakaka

Lättbakat bröd liknande polarkaka. Blir ca  30 bröd


Ingredienser

2 pkt jäst
200 g smör eller marg 8 dl mjölk
½ l vatten
2½ dl ljus sirap
1 kg rågsikt
1 kg vetemjöl
1 tsk salt

1 tsk mald anis


Gör så här

Smält smöret och blanda i mjölk och vatten, värm till 37 grader. Lös upp jästen i degspadet och blanda i resten av ingredienserna. Arbeta degen väl, ca 4 minuter i assistent.

Låt degen jäsa 60 minuter.
Knåda ihop degen på bakbord.  Dela den i 3 bitar, därefter delar du varje bit till 10 runda bullar.
  Kavla ut runda kakor (20 cm i diameter), och använd sedan en kruskavel på båda sidor om brödet.   Lägg bröden på het plåt.  Grädda på hög värme (250 grader) i mitten av ugnen ca 5 min. Ät och njut.


Tjing!

/Johanna


 
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 20 januari 2009 08:48

Jo ni läser rätt!  Jag har flyttat till http://villaharmony.blogspot.com/.  Så vill ni fortsätta följa mitt bloggande så hittar ni mig i forsättningen på den adressen!...

Av Johanna - 19 januari 2009 10:00

Jag vet inte vad jag ska säga men vi har haft otur i helgen... Helena och Ante kom till oss på fredagsförmiddagen.  De hade med sig en stor påse godis till Adrian som han inte var sen att sätta i sig.  Givetvis fick vi inte i honom någon middag eller...

Av Johanna - 16 januari 2009 11:46

Idag har Adrian varit hos tandläkaren.  Han hade inga hål.  Tandläkarn tyckte han hade jättefina tänder!  Det betyder att jag gjort något rätt! Jag är ganska snål om sötsakerna.  Han får äta godis på lördagar och ibland på lite på fredagar annars är ...

Av Johanna - 14 januari 2009 17:16

Min systerson fyller 2 år nu den 29:e januari.  Det känns så trist att bara köpa leksaker och kläder varje gång. Det skulle vara kul med någonting som han kan ha kvar och roas av under lång tid.  Och efter lite letande så har jag nu hittat en perfekt...

Av Johanna - 13 januari 2009 09:54

Tisdag morgon.  Förstår inte varför jag sitter här och skriver, jag borde verkligen ta tag i städningen,  men det är inte fullt lika kul...   Adrian sa en sån kul grej igår;  "Mamma jag vill ha åveråli !" Han menade då ravioli.  Haha!  Tur att vi ha...

Ovido - Quiz & Flashcards